رازهای موفقیت استیوجابز

رازهای موفقیت استیوجابز


استیو جابز یکی از بنیان‌گذاران شرکت کامپیوتری اپل است، این شرکت با رهبری او به پیشگام اختراع و تولید مجموعه‌ای از فناوری‌های انقلابی تبدیل شد که پرچم‌دار آن‌ها، آیفون است، استیوجابز یا آقای اپل یکی از مؤسسان شرکت بزرگ اپل و از اسطوره‌های دنیای فناوری است. روند زندگی و موفقیت‌های او می‌تواند برای هر فردی الهام‌بخش باشد، با میلیونر برا فهمیدن رازهای موفقیت استیوجابز همراه باشید.

 

۱. کارشناسان هیچ‌ چیز نمی‌دانند

کارشناسان، تجلیلگران و بانکداران نمی دانند که چه باید بکنند تنها می توانند به شما مشاوره بدهند، آن ها به شما می گویند که محصول شما چه مشکلی دارد اما خود قادر به ساختن محصول بهتری نیستند، آن ها روش های فروش محصولات را به شما می آموزند اما خود قادر به فروش محصولی نیستند، آن ها به تو می گویند چطور یک گروه کاری گسترده تشکیل دهی اما خودشان بدترین گروه های کاری را دارند، پس تنها آنها می توانند به شما اینگونه مشاوره ها بدهند.

۲. مشتریان خودشان نمی دانند که چه چیزی میخواهند تا به شما بگویند

نقط تمرکز اپل، نیم‌کره راست مغز استیوجابز بود که با نیم‌کره چپ او حرف مي‌زد، اگر از نظرمشتریان را راجب چیزی که می خواهند بپرسی می گویند: “بهترین، سریع‌ترین و ارزان‌ترین”، اما این پاسخی یکنواخت و تکراری است که در آن تفکر انقلابی ندارد.

مشتریان تنها خواسته های خود را در قالب کلماتی بیان می کنند که در حال استفاده از آن هستند، در دوره ای که مکینتاش تولید می شد همه خواستار رایانه ای سریع و ارزان بودند که سیستم عامل DOS داشته باشد، بهترین چیز برای شروع، تولید محصولی است که خودت میخواهی استفاده کنی، کاری که استیوجابز و زنیاک انجام دادند.

۳. اهمیت جهش به جلو

تغییرات بزرگ زمانی اتفاق می افتد که جهش های بزرگ تر از قدم های یکنواخت برداشته شود، شرکت اپل با چاپگرهای لیزری یک جهش رو به جلو برداشت، به آن‌هایی فکر کنید که یخ جمع می‌کردند. به شرکت‌هایی فکر کنید که یخ را تولید می‌کردند و به آن‌هایی فکر کنید که یخچال‌ها را می‌سازند. آیا هنوز هم امروز کسی هست که در طول زمستان یخ جمع کند؟

۴. بزرگترین چالش ها، کیفیت کار را بهتر می‌کند

من همیشه با این ترس کار می کردم که نظر استیو راجب من این باشد که عالی نیستم یا کارهایم هیچ ارزشی ندارند،این ترس یک چالش برای من بود، اما چالش بزرگ تر رقابت با IBM و مایکروسافت و تغییر دادن دنیا بود.

من و کارمندان اپل کار خود را به بهترین نحو انجام دادیم چون باید برای این چالش های بزرگ حداکثر توان خود را صرف می کردیم.

۵. روی طراحی حساب کن

استیو با خواسته های عجیب خود افراد مختلفی را دیوانه می کرد، مثلا از نظر او برخی از قاب های مشکی به انداره کافی مشکی نبودند.

چطور مثل بیل گیتس باشیم؟

انسان های معمولی فکر می کردند که مشکی مشکی است و خاکستری خاکستری، اما از نظر استیو اینطور نبود، او یک کمال گرا بود، برخی از افراد قدرت طراحی خاصی در دل خود دارند درحالی که برخی دیگر تنها به آن توجه می کنند.

۶.زمانی‌ که از گرافیک‌های بزرگ و حروف درشت استفاده می‌کنی نمی‌توانی اشتباه کنی

اگر نگاهی به اسلایدهای استیوجابز داشته باشید مشاهده خواهید کرد که همگی با حروف در سایز ۷۰ و همچنین از نوعی است که یک نمایشگر یا گرافیک بزرگ دارند، حال به رونمایی‌هایی فکر کنید که دیگرانی که در بخش فنآوری مشغول به کار هستند، انجام می‌دهند، آن‌ها از فونت با سایز هشت استفاده می‌کنند و عناصر گرافیکی در رونمایی‌های آن‌ها وجود ندارد، بسیاری از مردم می‌گویند استیو بزرگ‌ترین معرفی‌کننده برای محصولات جدید بود.

۷. تغییر ایده نشانه‌ای از هوش است.

زمانی که اپل اولین آیفون را عرضه کرد، هیچ برنامه جانبی برای آن وجود نداشت.
برنامه‌های جانبی یا اپلیکیشن ها را استیو به وجود آورد در ابتدا آن ها ایده های خوبی نبودند تا این‌که ۶ ماه بعد، استیو تصمیم گرفت برنامه‌های جانبی را به عنوان ابزارهای مناسبی به کار ببرد، اپل در مدت زمان کوتاهی راه‌های بسیاری را پیمود تا به شعار معروف خود برسد: «برای هر چیزی یک برنامه جانبی وجود دارد”.

۸. ارزش با قیمت متفاوت است

ادم هایی که تفکر این را دارند که همه چیز به قیمت وابسته است بیچاره اند و از آن ها بیچاره تر کسانی هستند که فکر می کنند تنها می توان روی قیمت با دیگران رقابت کرد، قیمت تمام آن چیزی نیست که باید روی آن حساب کنید، مهمترین چیزی که باید روی آن حساب کنید ارزش است.

ارزش است که باید در آماده‌سازی محصول خود به آن فکر کنید تا بتوانید لذت استفاده از بهترین دستگاه موجود را به مشتری بدهید، می‌توانیم بگوییم هیچ‌‌کس محصولات اپل را به خاطر قیمت پایین آن‌ها نمی‌خرد.

۹. نمایش‌های مدیر اجرایی

استیو جابز قادر بود ۲ بار در هر سال به میلیون‌ها نفر نشان دهد iPadها، iPodها، iPhoneها و Macها چگونه کار می‌کنند، چرا بسیاری از مدیران اجرایی (CEO)، معاونان یا سایر مدیران ارشد خود را روی صحنه مراسم رونمایی صدا می‌زنند؟ شاید برای اینکه نشان دهند در پس یک محصول، مجموعه‌ای پرقدرت قرار گرفته است یا شاید به این دلیل که مدیر اجرایی عمق کاری را که شرکتش انجام می‌دهد نمی‌داند یا نمی‌فهمد، ‌بنابراین نمی‌تواند آن را به خوبی توضیح دهد.

۱۰. شغل مستقیم مدیر اجرایی

شاید همیشه محصول جدید مطلوب نبود اما همیشه به حدی چشمگیر بود که بتواند در تمام دنیا گسترده شود، در این مورد، استیوجابز همیشه یک هدف داشت: «سلطه روی بازارهای موجود و ایجاد بازارهای جدید در سطح جهانی».

۱۱. بازاریابی

به مربعی فکر کنید که به چهار مربع کوچک‌تر تقسیم شده است، محور عمودی نشان می‌دهد محصول شما چقدر با محصول رقیب تفاوت دارد، محور افقی ارزش محصول شما را نشان می‌دهد و در سمت راست پایین: ارزش است اما تک نیست و به یک قیمت رقابتی نیاز دارد، در سمت چپ بالا: تک است اما ارزش نیست، بنابراین شما در بازاری که وجود ندارد اولین هستید، در سمت چپ پایین: تک نیست و ارزش نیست، بنابراین شما یک ابله هستید، در سمت راست بالا: تک است و ارزش است و این‌ جا است که شما می‌توانید هم پول به دست آورید و هم تاریخ را بسازید.

برای مثال، iPod تک بود و ارزش داشت چرا که تنها روش برای بارگذاری موسیقی قانونی بود و ارزان بنابراین به‌ آسانی از سوی بزرگ‌ترین تهیه‌کنندگان موسیقی حمایت شد.

۱۲. برای اینکه بعضی چیزها را ببینی نیاز است که آن‌ها را باور کنی

زمانی‌ که در تلاشی تا جهشی به جلو برداری، به دنبال راهی برای فرار از دست کارشناسان می‌گردی، در جست‌وجوی چالش‌های بزرگ هستی، وسواس طراحی داری و تمام توجه خود را روی ارزش واحد پروژه معطوف می‌کنی، باید مردم را متقاعد کنی تا کاری را که مشغول انجام آن هستی باور کنند. مردم پس از دیدن مکینتاش آن را باور کردند و به همین دلیل به واقعیت بدل شد، این اتفاق در مورد iPod، iPhone و iPad هم رخ داد.

نقطه آغاز برای تغییر دنیا تغییر ایده‌ها است،این بزرگ‌ترین درسی بود که از استیوجابز آموختم.

 

به خواندن ادامه دهید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

50 راز موفقیت بیل گیتس را به رایگان دانلود کنید

در این کتاب صوتی 50 راز موفقیت بیل گیتس را می آموزیم ...
دانلود رایگان
فرمت فایل: MP3   حجم فایل:90MB
close-link